Har du brug for et kursus i mindfulness?

Mindfullness – stress af i hverdagen!

Mindfullness er til dig, som gerne vil lære at leve i nuet uden for mange bekymringer. Det er en tilstedeværelse som du mestrer, ved at sanse. 

Mindfulness stammer oprindeligt fra buddhismen og yogaen, men det er en form for mediationsøvelse i at være opmærksom og nærvende uden at dømme dig selv og i stedet bare blive bevidst omkring dig selv. Du skal hverken ignorrere dine tanker eller følelser men ved et Mindfulness kursus lærer du netop, hvordan du kan betragte dit tankemønster og forstå din krop bedre. 

Du er ikke dine tanker og du er heller ikke dine følelser, det er blot noget du har! 
Du møder derfor ved mindfulness en måde at se tingene på, og i stedet for at handle, ser du dem udefra og på en ikke-dømmende måde.  Du vil gennem øvelser se verden på en ny måde og se nye muligheder frem for begrænsninger. 

Ligesom der findes fysisk træning til kroppen, så er dette i stedet træning i det mentale hos dig selv, du træner nemlig dit sind og din hjerne og det er mindst lige så vigtigt som den fysiske træning. 

Hjerne og krop

Hjerne og krop hænger rigtig godt sammen. F.eks. så siger man ud fra forskningens side at vores tarmfunktion hænger tæt sammen med vores indre sindsmæssige tilstand hvilket inkluderer fascierne, vagusnerven, hjerte og hjerne. Så en ubalance i tarmen er en ubalance ikke blot i tarmen men mange flere steder hos dig selv. Vi er et helt menneske, der er forbundet med flere funktioner og blot en funktion ikke virker, så kan man risikere at en anden kropslig funktion vil være præget af det. Mindfullness er i høj grad en kropslig og holistisk tilgang til mennesket. 

Alle kan uddanne sig inden for mindfullness, men det er en træning i at leve i nuet. Det er en ”livsstil” eller rettere sagt en daglig praksis. 

Principperne i mindfullness er f.eks. ”at give slip” ”at acceptere” ”ikke bedømme” og ”tålmodighed” Nogle af de ting som de fleste har brug for arbejde med, på et tidspunkt i deres liv. Med mindfullness vil man opnå positive effekter, ved at blive ved med at øve sig. Det er værktøj som rent faktisk kan hjælpe på både at mindske stress, depression og angst. Og forskningen viser, at mindfulness virker meget effektivt på netop disse tilstande. Faktisk må det være særligt effektivt i en corona tid, hvor mange har følt sig ensomme eller haft en mild depression. 

 

Læs også Vil du vide mere om mindfulness? hos idehobby.dk.

Indlæg oprettet 123

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen