Sådan udsender du den mest effektive pressemeddelelse

Når du skal udsende en pressemeddelelse er det vigtigt at have for øje hvad dit budskab er og hvilken modtagergruppe din pressemeddelsle modtages af. Du skal være opmærksom på det format du anvender, når du udsender en pressemeddelelse, hvordan du skriver og formulerer din pressemeddelelse før du udsender den, og sidst men ikke mindst være opmærksom på layoutet for din pressemeddelelse når du udsender den. Herunder vil disse elementer blive præsenteret, men du kan gå til Udsend pressemeddelelser hvis du vil vide mere om udsendelse af pressemeddelelser.

Hvad er en pressemeddelelse? 

Når du vælger formatet pressemeddelelse, så arbejder du med en tekst som skal sendes til andre medieplatforme for eksempel til en avis, en nyhedsstation eller anden presse. Formålet med at udsende din pressemeddelelse er for at fange medieplatformenes interesse omkring den nyhed, som du skriver om, så disse platforme vil udgive netop din nyhed. 

En pressemeddelelse skal være informerende, så den kan for eksempel informerer om en kommende begivenhed, en nyhed, komme med en vigtig meddelelse, fortælle en interessant historie eller andet som kunne have interesse for medieplatforme at udgive. Eksempler på disse kunne være indvielsen af en ny bygning, et lederskift, et jubilæum, eller noget helt fjerde. Før du udsender din pressemeddelelse skal du være opmærksom på at en pressemeddelelse skal være nemd at finde rundt i og være læservenlig. 

Hvordan skriver jeg en pressemeddelelse?

En pressemeddelsle indeholder en tydelig rubrik (overskrift) som fanger din læsers opmærksomhed. Dette gør du både ved at have et fængende, kort og præcis indhold, samt et flot design af rubrikken. 

En pressemeddelelse er oftest ikke en lang tekst, så du skal derfor være opmærksom på at komme til sagen og være tydelig fra start omkring hvad pressemeddelelsen handler om. Du skal formulere dig kort og præcist så du kommer til sagen hurtigt. Indholdet skal bestå af nyttig information til din læser. Derfor er en god fingerregel at følge Hv-reglen med Hvad, Hvor, Hvem, Hvornår, Hvorfor, Hvordan, så du sikrer dig at din læser får alle nyttige informationer med.  

Din pressemeddelelse skal være læservenlig. Ét element er sproget i din pressemeddelelse, som skal være præcist og kompakt. Dette betyder at din læser nemt og hurtigt skal blive informeret fra din pressemeddelelse og forstå formålet med din pressemeddelelse. Et andet element er layoutet og opbygningen. Layoutet skal være simpelt og ligetil for din læser. Opbygningen af en pressemeddelelse er først en fængende rubrik hvor nyheden afsløres. Herefter følger en kort indledende tekst hvor nyheden præsenteres. Bagefter følger en længere tekst hvor du uddyber nyheden, kommer med detaljer og eventuelt anvender citater. Til sidst slutter du af med at præsentere kontaktoplysningerne til en relevant kontaktperson til pressemeddelelsen. Andre elementer som kan tilføjes i en pressemeddelelse, hvis relevant, er billeder, faktaboks, logo, grafiske opstillinger, skemaer, og lignende. 

Så inden du udsender din pressemeddelelse, vær opmærksom på at dit budskab og formålet med pressemeddelelsen er tydelig, og at dit indhold og layout er læservenligt for din modtagergruppe. 

Indlæg oprettet 94

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen