Sådan får du et solidt budget for dit event

 

Vi lever i et meget innovativt land, hvor der er hygge på programmet meget ofte. Vi elsker at samles i store flokke, være innovative. De ting skaber sammen et socialt og økonomisk bæredygtig hverdag. Vi har gode initiativer, der kan samle folk og lave de fedeste arrangementer – eventarrangørerne! Det kan være festivaler, foredrag, koncerter, forestillinger eller andet. Evnen til at samle folk om en begivenhed, der tjener et helt klart formål, både en gave til vores samfund, men også en nødvendighed i vores fælles identitet, der vægter begreber som indlevelse og fordybning i særlig grad, og som er med til at skabe dem, vi er. 

Der er meget, der skal holdes styr på, når man som eventarrangør står bag et større event. Og det er ikke alt, der er ordnet, når lyset slukker og eventet er slut. Ofte langt fra faktisk. Det kedelige bogholderi venter altid som en bundsjat i arbejdslivets glæder, men det er dog af afgørende betydning at det gøres. Både for skattens skyld, men også for virksomhedens.

Få overblik over økonomien

Budgettering er sjældent verdens sjoveste opgave – i hvert fald ikke for de fleste. Det er derimod helt vildt nødvendigt, hvis pengene skal slå til, og økonomien bag eventet skal hænge sammen, endda hvis der skal være en forretning i det. Der skal indhentes tilbud fra forskellige udbydere, når det kommer til både personale, rammerne for eventet (herunder lokaler, underholdning, talere osv.)Når du har indhentet dine tilbud fra forskellige udbydere, så har du en idé om, hvor dit event ligger på budgetskalaen. Det betyder, at du derefter kan finde ud af, hvordan du skal prissætte dit event. 

Sørg for at indberette alt

Der skal indbetales skatter, afgifter og moms, men udover det skal der også indberettes, hvad der tjenes, og hvad man forventer at tjene, så derfor skal du sørge for at have styr på alt bag og indberette alt. Det er en tidkrævende opgave, så hvis din forretning er sund, kan du eventuelt ansætte en revisor, der kan tjekke de økonomiske detaljer igennem, så du undgår at skulle bakse med de ting selv.

Få en sikker forretning 

Er du lige nystartet som eventarrangør, er det en bekostelig affære, da store arrangementer ofte kræver stor kapital, som som oftest nok skal lånes. Det er vigtigt, at du som arrangør ikke sætter alle pengene på ét event, da det kan være med til at ødelægge det hele. Coronakrisen, der hersker lige nu, er et eksempel på, at eventbranchen er lidt udfordret indimellem. Der er mange arrangører, der har måtte dreje nøglen om, fordi events er blevet lukket eller udskudt, og det har kostet ejerjne dyrt. Det kræver blod, sved, tårer og viljestyrke, men har du det, kan du med garanti komme langt.

Læs mere her:

https://billetfix.dk/blog/sikker-drift-i-eventbranchen%E2%80%A8/

Indlæg oprettet 94

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen