Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Først og fremmest er der en samlet fremgang i fitness branchen. Det har, som tidligere nævnt, skabt flere og flere, som gerne vil have det fulde potentiale ud af deres træning, og supplerer derfor sin kost med proteinholdige kosttilskud. Det mest kendte er proteinpulver, da det er hurtigt og billigt, sammenlignet med proteiner fra kød.

Det er dog ikke alle som bryder sig om en proteinshake. Her er proteinbarer kommet ind som erstatning.

Tendensen kan forklares med smagen og følelsen af ’rigtig’ mad. Man får typisk 20g protein pr. proteinbar, samt god smag. Der kan dog være nogle faldgrupper – f.eks. hvis man prøver at tabe sig, men køber en proteinbar, som egentligt er en chokoladebar med proteiner i. Her er Marsbars nye satsning, Mars Protein et godt eksempel på en proteinbar, som ikke indeholder andet godt end de godt 19 gram protein.

Hjemmesiden Suplab.dk, har lavet en stor test af forskellige proteinbarer, hvor man kan få et overblik over hvilke der er ”sundest” og hvordan forskellige proteinbarer smager her. Den kan give et hint omkring kvaliteten, så man ikke får købt en masse chokoladebarer.

Hvordan ser branchen for proteinbarer ud?

Danskerne er vilde med proteinbarer og der er endnu mere potentiale for kosttilskuds giganterne, skriver Berlingske Business.

Det er specielt efter proteinbarernes indtog convenience forretninger som 7-eleven og tankstationer samt salget i de store supermarkeder, som har medfødt en større interesse for proteinbaren.

Markedet for proteinbarer er skarpt opdelt, med Maxim på tronen som den største spiller med en markedsandel på 40% og henholdsvis Nutramino og Bodylab på 16%.

Brandmanager hos Maxim, Jann Knudsen, mener dog stadig at potentialet er stort, da de nye motionister i form af løbere og motions cyklister, som ikke ved hvor meget gavn de kan få ud af protein- og energi produkter, da de ikke kender til produkterne.

”Både inden for vores slanke produkter og vores sportsprodukter oplever vi, at produkter som barer og færdigblandede shakes er populære” siger Jann Knudsen.

Ifølge Euromonitor stiger markedet stødt de næste par år.

Proteinbarer i stedet for chokoladebarer

En del køber netop proteinbarer i stedet for en marsbar, når de er i 7-eleven, da det er let, de smager godt og så er de sundere fordi det er en ”protein bar”.

Det er dog en forkert antagelse, for når man ser på indholdet i en del proteinbarer, er de lige så usunde som chokoladebarer, skriver Suplab.

Det er f.eks. Nutraminos proteinbarer som indholdsmæssigt ligner en chokoladebar til forveksling. Proteinbaren fra Mars bar er ligeledes (Måske forventeligt), blot en marsbar med lidt proteiner i. De anbefaler derfor ikke a købe disse, medmindre du ikke kan holde dig fra din daglige Marsbar. 

Træner du ikke forvejen, har en proteinbar reelt set ingen positiv virkning for dig, så heller spis et æble i stedet. Du bør heller ikke se en proteinbar, som en erstatning til normal kost, bare fordi der er proteiner i. Sørg i stedet for at få de nødvendige proteiner igennem en sund og varieret kost – så får også vitaminer sammen med.

Kosttilskud er generelt er blevet populært

En del af grunden til at proteinbarer er blevet populært, skyldes også fitnessbranchens generelle fremgang. Det herudover kosttilskud som proteinpulver, weight gainer, fiskeolie og kreatin der er blevet mainstream. Hvis du vil læse mere om, hvordan disse kosttilskud virker, samt hvilket produkt af det givne kosttilskud du bør købe, kan du smutte ind på Suplab.dk og lære mere.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
Share.

Comments are closed.